V týchto dňoch vyvolal rozruch návrh na zmenu zákona o účasti členov vlády na rokovaniach Výboru NR SR pre európske záležitosti. V podstate ide o to uvoľniť predsedu vlády z povinnosti zúčastniť sa zasadnutia Výboru pred rokovaniami Európskej Rady v Bruseli.
Ide o dosť zložitý procedurálny postup a preto nechceme verejnosť zaťažovať detailmi. REŠTART 21 však vidí v tomto kroku zásadný pokus o
- Oslabenie suverenity parlamentu pri rozhodovaní o slovenskej politike v EÚ;
- Vytvorenie priestoru pre svojvoľné, nekontrolovateľné pôsobenie členov vlády v orgánoch EÚ;
- Oslabenie princípu subsidiarity, ktorý je základným pilierom suverenity SR vo veciach v ktorých majú výlučnú právomoc rozhodovať orgány SR;
- A v neposlednom rade aj obmedzenie účasti opozície na tvorbe európskej politiky SR.
Preto plne podporujeme aj stanovisko súčasného predsedu výboru Jána Ferenčáka (Hlas-SD), ktorý sa proti tejto novele otvorene postavil.
Nezabúdajme, že SR je plnoprávnym členom EÚ a je preto právom občanov a ich reprezentácie v slovenskom parlamente, spoluurčovať a byť plne informovaný s akými riešeniami vláda SR ide na rokovania orgánov EÚ. Najzávažnejším aktom je práve agenda, s ktorou premiér odchádza na rokovania Európskej Rady – najvyššieho orgánu Európskej únie (samit 27 predsedov vlád s rozhodovacou právomocou aj voči Európskej komisií). Veľká časť predsedov vlád krajín EÚ pred takýmto samitom vystúpi so svojou agendou pred plénom parlamentu. Slovenský parlament, v záujme zvýšenia kvalifikovanosti našich rozhodnutí delegoval túto právomoc (kontrolovať európsku politiku vlády) na osobitný Výbor pre európske záležitosti.
Ešte raz chceme zdôrazniť: akékoľvek oslabenie právomocí Výboru NR SR pre európske záležitosti je znížením kvality našich návrhov v európskych orgánoch a oslabením suverenity SR v rozhodovacích procesoch.
V Bratislave 23.12.2024
Za občianske združenie REŠTART – Slovensko 21.storočia:
Doc. PhDr. Boris Zala, CSc.
(bývalý predseda Zahraničného výboru NR SR a poslanec Európskeho parlamentu)